Totaal aantal pageviews

zondag 15 juni 2014

Before ZUGSPITZE


Eind november hadden Maarten en ik Olne-Spa-Olne gelopen. Eigenlijk gingen die 69k heel goed, en zo goed dat er nieuwe plannen werden gemaakt. Er ontstond een soort van grootheidswaanzin en enkele weken later hadden we ons ingeschreven voor de Zugspitze Ultra Trail van 100k. Allemaal leuk en aardig, maar het besef dat er werk aan de winkel was begon door te dringen. Hoe train je in godsnaam die 5420 hoogtemeters…. December mochten we nog een beetje aanklooien, maar de afspraak stond dat we vanaf 1 januari echt serieus gingen trainen. Ondertussen had Maarten, Mauk ook bereid gevonden om mee de doen met het Zugspitze avontuur en kon de strijd beginnen. Schema’s werden gemaakt, vragen over trainingen gesteld aan ervaren ultra lopers en er moest materiaal komen. Das een specialiteit van Maarten J Al met al werd er veel gechat en gezocht op het internet. De weken verstreken en de km’s werden gemaakt. Zo’n 300 per maand met flinke lange duurlopen en zo nu en dan een wedstrijd in de Ardennen. De winter maakte plaats voor de lente en nu werd het tijd om nog serieuzer te worden. 100k, das een end, dus laten we ook eens een 80k doen, en zodoende liepen we Limburg Zwaarste. Voor ons was dat lopen op een andere manier, namelijk langzamer dan we ooit hadden gedaan. En het werkte, we kwamen allen relaxt en voldaan over de finish. Mooi om te weten dat de afstand geen probleem op gaat leveren.
 
 
Helaas was Limburg Zwaarste begin april en moesten we nog 2,5 maand wachten op Race-Day. De weekenden werden steeds voller gepland met wedstrijden en hele lange trainingen. Die hoogtemeters moesten toch ook een beetje getraind worden in de Ardennen. Ondertussen werden er ook stokken aangeschaft (om maar niet eigenwijs te zijn) en ook daar moest mee getraind worden. Als klapper gingen we een weekend naar Sauerland. Twee dagen achter elkaar een marathon met 1500 hoogtemeters. Prima om alles eens goed uit te proberen, stokken, tempo, pauzes, voeding, drinken. Zeer voldaan gingen we huiswaarts.
 
Na dit weekend begon de lastigste periode voor mij. Hou je focus en blijf lopen! Gevoelsmatig was ik klaar voor Zugspitze en wilde ik het liefst meteen beginnen met de wedstrijd, echter moest ik nog 4 weken wachten. Week erop dus nog maar een marathon door de duinen, week daarop nog maar een keer het zelfde trucje. Dat brengt me bij afgelopen week, twee weken voor Race-Day. Ik heb eigenlijk geen zin om te lopen, ik voel dingen in mijn benen en ik twijfel aan mijn conditie/kracht. Steeds weer moet ik het relativeren en moet ik juist wel gaan lopen om de kracht te voelen, liefst door de duinen zodat ik merk dat ik de duinen moeiteloos op en neer dender. De laatste weken zijn een gevaar voor mij. Ik wil veel eten en het liefst heel hard lopen tijdens trainingen. Daarnaast is het zomer en wil ik op het terras zitten met een biertje. Toch is het gelukt de focus te houden en heb ik vandaag mijn laatste training van 20k gedaan. Woensdag slechts nog wat km’s voor het gevoel, maar niets noemenswaardigs. Ik heb wel vaker hard getraind voor een wedstrijd, maar nog nooit op deze manier en met zo veel opofferingen. Ik denk dat we er klaar voor zijn en dat we nog snel binnen zijn ook!! Mauk gaat voor het uitlopen en hoopt dat zijn voet, kuit en hamstring lief voor hem zijn. Maarten en ik zijn van plan samen te starten en als eerste Nederlanders van de 17 te finishen bij de eerste 10% overall in een tijd van rond de 15 uur!!

Zugspitze-ass-kicking-team-Holland!!

 
 

1 opmerking: